diumenge, 25 d’octubre del 2009

23 OCTUBRE

Descripció

Hem iniciat la classe de Comunicació oral, escrita i digital amb la recitació, per part de la professora Lluïsa Cirera, d'un poema sobre els paletes, que diu així:

Els paletes sou alts i forts i teniu les mans duresaparentment mancades de tendresa;però a les festes us poseu vestits de llanai acompanyeu les noies al cinema,preneu vermut amb una mica de ginebrai fumeu tabac de preu.Tota la setmana heu treballata ple sol,a ple vent,i teniu la pell foscai les mans enduridesde tant amuntegar les pedres;però els ulls us lluenagosaradament,i si algú vol saber tot allò que ha passatdurant la setmanacaldrà que us miri els ulls,perquè vosaltres enfilats a les bastidesdescobriu sense esforç tots els secrets.Sou alts i forts i teniu la pell foscaaparentment insensible i rugosa;però les noies us besenen la intimitat dels portalsi vosaltres les serveu tendramentdins els braços,els braços foscos i endurits pel sol i pel vent,els braços que serven tendramentles gavetesi les pedres blavoses,i les bigues i els taulonsi fins les casesi tot el món si convingués.Sou alts i forts i teniu els braços dursi les mans duresi la pell insensible;però sovint canteu tot trep i sabeu estimar amb tanta alegriaque tant se val de totes les altres coses allant.
Miquel Martí i Pol. Els paletes.

A continuació, hem parlat de la importància del blog, ja que hem de ser constants de totes aquelles activitats de l’assignatura que fem tant dintre com fora de l’aula.

Més tard la Lluïsa ens ha explicat en què consisteix la Lliga de debat universitari, de la Xarxa Vives d'Universitats. És una competició que té una durada de quatre jornades en la qual equips d'estudiants universitaris debaten sobre un tema. L'objectiu d’aquests debats és promoure la col·laboració interuniversitària i de promocionar activitats i accions en defensa de la llengua catalana.
Per a més comprensió hem vist el debat final de la Lliga del curs 2007/2008, on debatien estudiants de l’ Universitat de Barcelona i de l’ Universitat Pompeu Fabra.

Reflexió

L'objectiu principal del visionament del vídeo és, en primer lloc, el coneixement de l'estructura general que ha de regir un debat: la distribució i duració dels torns de paraula, de les exposicions, de les respostes i de les interpel·lacions, així com els papers que ha d'exercir l'equip (posicionament a favor o en contra del tema tractat) i cada component integrant d'aquest; i, en segon lloc, l'observació i l'anàlisi de l'oratòria i dels aspectes formals de cada interlocutor: com desenvolupa el seu discurs, si el transmet amb una velocitat, pronúncia, modulació i timbre de veu clares i correctes, així com el llenguatge no verbal que transmet la seva positura, els gestos, les mans i la mirada de l'orador.
Considero que el visionament d'aquest vídeo ha estat quelcom molt positiu, en primer lloc perquè desconeixia l'existència de la Lliga de debat universitari i m'ha resultat una iniciativa molt atractiva per la promoció i defensa de la nostra llengua i per establir un vincle interuniversitari, i en segon lloc perquè crec que ens serà de gran utilitat l'aplicació dels coneixements que hem extret d'aquest debat per una posterior aplicació en el que realitzarem a classe.

Aprofundiment

En el meu parer, són molts els aspectes exposats que cal tenir presents per una excel·lent oratòria. Tot i això, crec que es poden relacionar tots aquests conceptes presents en el debat amb els que exposen en el llibre Com parlar bé en públic na Joana Rubio i en Francesc Puigpelat. Per aquest motiu, crec que tant veure el vídeo com la lectura del llibre són imprescindibles en la posada en pràctica dels futurs debats de classe, i no només d'això, sinó també per l'aplicació a la nostra la futura vida professional.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada